Personlig branding 2013

Af Kresten Schultz Jørgensen 0

Toplederens personlige brand betyder mere og mere for virksomhedens omdømme. Det kan man sagtens synes er forkert, men tendensen er klar. I det moderne mediesamfund har rollen som CEO eller bestyrelsesformand på de ydre linjer fået en forstærket dimension, hvor både medier og myndigheder kræver en personlig profil, der rækker langt ud over selve jobfunktionen. Vi vil kende mennesket, nøjagtigt som det også er tilfældet på de indre linjer med de voksende krav fra bestyrelse og medarbejdere. Her er – som de fleste ved – ham der omtrent opfandt begrebet personal branding: Tom Peters.

Og her min blog om de topledere, der i 2013 lykkedes med den personlige branding. Ulf Wiinberg, der har vendt rundt på Lundbeck ved at styrke både innovation og intern sammenhængskraft. Henrik Brandt, der gør det samme for Royal Unibrew og Søren Skou, som tilsyneladende holder skruen flot i vandet i Maersk Line i en hårdt presset containerbranche. De tre har det tilfældes, at deres brand handler om et minimum af publicity og et maksimum af hårdt arbejde.

Foretrækker man medievinklen, rummer øvelsen både muligheder og faldgruber, herunder risikoen for at det hele bliver klamt, når iscenesættelsen og narcissismen fylder for meget. Her er et intro til værktøjerne: Thought leadership og eksponering i sociale medier, som oplægsholder ved konferencer, medieoptrædener mv.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info