Hvilken branche tegner tiden?

Af Kresten Schultz Jørgensen 1

Man kan kende tiden på, hvilken branche der befinder sig i centrum for beslutningstagningen i både politik og erhvervsliv. 1990erne var advokaternes store årti – mergers og acquisitions, opkøb og fusioner, rekonstruktioner af både markeder, rammevilkår og virksomheder. De uddannelsessøgende ville være advokater, og årtiets bøger var af John Grisham, med krimier fra juristernes verden: The Firm, Pelican Brief osv.

00’erne var kommunikation all over: Branding, marketing, innovation. Kommunikation trådte i centrum som samfundets primære industri og beskæftigelsesområde. Der er nok at citere fra: Eksplosionen i reklamemængden. Væksten i antallet af kommunikationsverdenens producenter, dem der som marketingfolk, journalister, rådgivere og konsulenter er beskæftigede med at producere, fortolke og rundsende information af den ene eller anden art. Og antallet af medier, hvor den informationsteknologiske udvikling i dette tiår et almindeligt familiehus til en veritabel førerbunker. Massekommunikationen var over os.

10’erne? Jeg tror, det bliver revisorernes årti. Øget kompleksitet i virksomhedsdriften, lav økonomisk vækst, stigende krav til standarder og frem for alt krav om likviditet er nogle af de væsentlige drivkræfter frem mod 2020. Dér står gode revisorer i centrum af rådgivningen. Og de kæmper derfor – som konsulenter – med både advokater, managementkonsulenter og kommunikationsrådgivere om førersædet.

Revisorerne ved det vist godt selv. Her er en kronik i anledningen af branchens danske 100-års jubilæum.

Og her en konference, hvor advokater og revisorer taler om fælles trusler og muligheder.

 

1 kommentar RSS

  1. Af Jens Chr Hansen

    -

    Det tror jeg er rigtig godt set – som overordnet indgang til årtiet. Ikke videre opløftende. Revisorer er ikke udviklere, men kontrollanter. Revisorer er sørme’ vigtige for vores tillid til regnskaber, tillid til standarder, som bliver nævnt, tillid til overholdelse af nye EU- og Baselregler og et hav af andre, komplicerede regler. Men revisorer skaber ikke nyt og skaber ikke vækst.
    Forhåbentlig går det ikke i opfyldelse, og det er vel naivt at forestille sig, at kreative iværksættere, advokater, banker og revisorer skal gå hånd i hånd i 10′erne?

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info