Nationalisér SAS

Af Kresten Schultz Jørgensen 1

Sikken en måned for SAS, med nær død, overlevelse, kamp med både medarbejdere og politikere. Godt, man ikke er kommunikationschef i SAS, vil nogle mene. Men sandheden er mere interessant. Ballade har der altid været, med flystyrt og regnskabskriser. Men det klassiske SAS-brand står også for noget andet: Traditionelle luftfartsværdier som sikkerhed, kvalitet, stærkt trafikprogram krydret med design og funktionelle produktfordele.

Og så er det skandinavisk, hvilket ikke alle internationale kapitalfonde forstår værdien af. Men man skal ikke lade sig narre. I de løbende undersøgelser af alverdens flyselskaber, som Skytrax gennemfører, er SAS’ brandværdi forholdsvis konstant igennem alle kriser. Selskabet er ikke global markedsleder – ikke engang på kerneområdet sikkerhed og kvalitet – men man er markedsleder i Skandinavien.

SAS’ raison d’etre er at være et samlet netværk for Skandinavien. Og af den grund er brandet – det vil sige selskabets omdømme hos forbrugere og interessenter – faktisk konstant på trods af kriser, skandaler, ævl og kævl. Skandinaverne vil gerne SAS.

Måske fordi vi ved, at det faktisk ikke er rentabelt at drive et lignende selskab i et enkelt af landene. Måske fordi vi ved, at der er mere på spil end et flyselskab, herunder ti tusinder af arbejdspladser i leverandørkæderne i industrien og i lufthavnene i de nationale hovedstæder. Og måske fordi vi slet og ret holder af ideen om en stor virksomhed, der vedkender sig sin historiske identitet.

Det sidste er det ellers småt med. Listen er lang over store danske virksomheder, som har solgt år­tiers identitet for en vækststrategi i hænderne på en kapitalfond. TDC og Royal Copenhagen er oplagte eksempler.

Det skandinaviske betyder altså noget for brandet SAS. Det bør politikere og aktionærer erindre, inden man i de kommende måneder maler sig op i et hjørne med krav om f.eks. fuld privatisering.

Fra et brand-perspektiv er det modsatte perspektiv mindst lige så interessant og validt: Det statsejede SAS.

Fra et brand-perspektiv – og det vil sige et kunde- og interessentperspektiv – er statseje så afgjort en god idé. Nogle vil slå syv kors for sig af ideologiske årsager, eller fordi EU-konkurrencemyndig­hederne så sikkert som amen i kirken vil komme på overarbejde.

Men modellen med aktivt ejerskab tilhører faktisk ikke historien. Den giver mening dér, hvor statsejede flyselskaber udfylder en rolle i en samlet vækstplan for en region eller et land.

Der, hvor man anerkender lokale behov, og der, hvor man anerkender, at store brands handler om andet og mere end afkastet på et flysæde.

1 kommentar RSS

  1. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Jamen kære lille ven!

    SAS ER NATIONALISERET!

    ½ af aktierne er på statslige hænder!

    Hertil kommer en 5% som er Wallenberg.

    Kreditorerne er mere eller mindre statsejede svenske banker!

    Hvem der ligger med resten af toiletpapirerne er ikke til at sige!

    Men nationaliseret er det sgu’ – og det har det altid været!

    Problemet var bare, at man IKKE ville nationalisere ENDNU en gang. Bliver det for 2.-3. gang.

    Det minder om Huset Buddenbrook, hvor Senator Thomas Buddenbrook fortæller demonstranterne på torvet i Lübeck, der forlanger stemmeret: “Jamen, I har jo stemmeret!”

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info