Fremtidens marketingmedarbejder

Hvad kigger vi efter, når vi ansætter de nye marketingfolk? Spørgsmålet er centralt i en tid, hvor budgetter dykker, hvor nye teknologier buldrer frem, og hvor køen af ledige i kommunikationsbranchen vokser. Hvad er egentlig de efterspurgte kompetencer?

En aktuel undersøgelse fra Civiløkonomernes A-kasse og Huset Markedsføring (http://denpersonligeforretningsplan.dk/wp-content/uploads/2012/08/Husets-Markedsføring.pdf)  giver to overordnede svar. Fremtidens marketingmedarbejdere:

  • skal være bedre til det tværvidenskabelige, dvs. forstå discipliner som PR, intern kommunikation, CSR mv. Virksomhedens kommunikation opfattes i dag med rette som integreret, og hvis marketingfolk forbliver i siloen, der kun understøtter kortfristet salg, mister de relevans for og taletid hos topledelsen.
  • skal være knivskarpe på teknologiske nybrud. Mens øvrige kommunikationsfolk kan være detaljeskarpe på fx skrivning, nyhedsmedier, politiske tendenser mv., skal marketingfolk være ”teknologi-ambassadører” ift. CRM, online, sociale medier, websalg, kampagner mv.

De to tendenser er helt logiske. Den traditionelle skillelinje mellem ”kommunikation” og ”marketing” lever fortsat. Kommunikation skal forholde sig til personlige og samfundsmæssige dimensioner, marketing til effekt og teknologi (hvor udviklingen løber hurtigere end nogensinde). Det nye for marketing er det tværfaglige: I skal også kunne hele forretningen. Teknologi på 100% af det mulige, andre kommunikations på 60%.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *