Fremtidens marketingmedarbejder

Af Kresten Schultz Jørgensen 0

Hvad kigger vi efter, når vi ansætter de nye marketingfolk? Spørgsmålet er centralt i en tid, hvor budgetter dykker, hvor nye teknologier buldrer frem, og hvor køen af ledige i kommunikationsbranchen vokser. Hvad er egentlig de efterspurgte kompetencer?

En aktuel undersøgelse fra Civiløkonomernes A-kasse og Huset Markedsføring (http://denpersonligeforretningsplan.dk/wp-content/uploads/2012/08/Husets-Markedsføring.pdf)  giver to overordnede svar. Fremtidens marketingmedarbejdere:

  • skal være bedre til det tværvidenskabelige, dvs. forstå discipliner som PR, intern kommunikation, CSR mv. Virksomhedens kommunikation opfattes i dag med rette som integreret, og hvis marketingfolk forbliver i siloen, der kun understøtter kortfristet salg, mister de relevans for og taletid hos topledelsen.
  • skal være knivskarpe på teknologiske nybrud. Mens øvrige kommunikationsfolk kan være detaljeskarpe på fx skrivning, nyhedsmedier, politiske tendenser mv., skal marketingfolk være ”teknologi-ambassadører” ift. CRM, online, sociale medier, websalg, kampagner mv.

De to tendenser er helt logiske. Den traditionelle skillelinje mellem ”kommunikation” og ”marketing” lever fortsat. Kommunikation skal forholde sig til personlige og samfundsmæssige dimensioner, marketing til effekt og teknologi (hvor udviklingen løber hurtigere end nogensinde). Det nye for marketing er det tværfaglige: I skal også kunne hele forretningen. Teknologi på 100% af det mulige, andre kommunikations på 60%.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info